Σχόλιον Τοῦ Λευϊτικοῦ
ὸ τρίτον κατὰ σειρὰν βιβλίον τῆς Πεντατεύχου, συνέχειαν ἀποτελοῦν τῆς Ἐξόδου, εἶναι τὸ Λευϊτικόν, τὸ ὑπὸ τῶν Ἑβραίων ὀνομαζόμενον <Βαγικρά> ἐκ τῶν ἀρκτικῶν λέξεων <Καὶ ἀνεκάλεσε>.
Ἐπιτυχῶς ὅμως ὠνομάσθη Λευϊτικὸν εἰς τὸν χριστιανικὸν κανόνα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, διότι κάμνει κυρίως λόγον ἀφ' ἑνὸς μὲν περὶ τοῦ ἱερατείου τῶν Ἰσραηλιτῶν, τὸ ὁποῖον, ὡς γνωστόν, προήρχετο ἀποκλειστικῶς καὶ μόνον ἐκ τῆς φυλῆς Λευΐ, ἀφ' ἑτέρου περὶ τῶν θυσιῶν καὶ τῶν ἄλλων ἱερῶν τελετῶν, διὰ τῶν ὁποίων ὁ ἀρχιερεὺς καὶ οἱ ἱερεῖς Λευΐται ἡγίαζον τὸν λαὸν καὶ ἑαυτούς.
Οὕτως εἰς τὸ Λευϊτικόν, ἕκτος δύο ἰστορικῶν γεγονότων, τοῦ μὲν ἀναφερομένου εἰς τὴν καθιέρωσιν τοῦ ἀρχιερέως Ἀαρὼν καὶ ἱερέων, τοῦ δὲ εἰς τὴν τιμωρίαν ἑνὸς βλασφήμου, μεγάλος γίνεται λόγος·
α) Περὶ θυσιῶν πρὸς ἐπίκλησιν τοῦ θείου ἐλέους διὰ πλημμελείας καὶ ἁμαρτίας, πρὸς ἐκπλήρωσιν ταξίματος, πρὸς εὐχαριστίαν διὰ τὰς θείας εὐλογίας κ.λ.π., περὶ θυσιῶν αἱματηρῶν καὶ ἀναιμάκτων, ὁλοκαυτωμάτων καὶ μή.
β) Περὶ καθιερώσεως τοῦ ἑκάστοτε ἀρχιερέως, πρωτοτόκου πάντοτε τῆς οἰκογενείας Ἀαρὼν καὶ τῶν ἱερέων, ἀπογόνων ἐκ τῶν ἄλλων υἱῶν τοῦ Ἀαρών. Περὶ ἀρχιερατικῶν καὶ ἱερατικῶν στολῶν, περὶ τῶν καθηκόντων καὶ τῶν πόρων τοῦ ἱερατείου.
γ) ΙΙερὶ ἑορτῶν καὶ ἐορτασίμων περιόδων.
δ) Περὶ σαββατιαίου καὶ Ἰωβιλαίου ἔτους.
ε) Περὶ λέπρας καὶ καθαρισμοῦ ἐξ αὐτῆς.
στ) Περὶ οἰκογενείας, ἀπονομῆς δικαιοσύνης, κτημοσύνης, δανείων, δουλείας καὶ ἄλλων ἀστικῶν διατάξεων,
ζ) Περὶ καθαρῶν καὶ ἀκαθάρτων ζώων, περὶ μολύνσεως καὶ καθάρσεως τῶν Ἰσραηλιτῶν κ.λ.π.
Τὸ μεγαλύτερον βάρος πίπτει εἰς τὰς πολυαρίθμους καὶ ποικίλας κατ' εἶδος καὶ σκοπὸν θυσίας, διὰ τῶν ὁποίων ἐσκοπεῖτο ἀφ' ἑνὸς μὲν ὁ τονισμὸς τῆς ἐνοχῆς τῶν ἁμαρτωλῶν, ἀφ' ἑτέρου ἡ ἀνάγκη τοῦ θείου ἐλέους καὶ ἐκ τρίτου ἡ ἀνάγκη αἱματηρῶν κυρίως θυσιῶν.
Δι' ὅλων αὐτῶν τῶν συμβόλων ἐπαιδαγωγεῖτο ὁ λαὸς εἰς συναίσθησιν τοῦ βάρους τῆς ἁμαρτίας καὶ τῆς ἀνάγκης λυτρώσεως, ὄχι διὰ τοῦ αἵματος <ταύρων καὶ τράγων>, ἀλλὰ διὰ τοῦ αἵματος τοῦ Μεσσίου.
Ὁ Νόμος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος <συνέκλεισε τὰ πάντα ὑπὸ ἁμαρτίαν, ἵνα ἡ ἐπαγγελία ἐκ πίστεως Ἰησοῦ Χριστοῦ δοθῇ τοῖς πιστεύουσιν>.